Saturday, November 28, 2009

Selamat Hari Raya Aidiladha

salam,

disini saya ingin mengucapkan salam aidiladha.
:)
syukur, dapat jugak kte meraikannya pd thn ini.


[ ", ]

Hari Raya Aidiladha dan ibadah korban tidak dapat dipisahkan dengan peristiwa Nabi Ibrahim a.s yang diperintahkan oleh Allah SWT supaya mengorbankan puteranya, Nabi Ismail a.s.
Peristiwa ini berlaku ps zaman para nabi dahulu, sy bukanlah seorg yg mempunyai banyak ilmu mengenainya, tp cukup sekadar mmpunyai sedikt pengetahuan tntg peristiwa tersebut.

sayangnya,, peristiwa agung ini sekadar dilihat dari sudut sejarahnya semata2. Sebab itulah, acap kali tibanya Aidiladha, segelintir masyarakat Islam di negara ini sekadar meletakkan perayaan seperti ini setaraf dengan hari2 cuti biase. Berbeza dengan Hari Raya Aidiladha yg disambut selama sebulan.
Ini terbukti dan bukan rekaan semata2, kerana di sekeliling saya sendiri dilihat berkeadaan seperti itu.

Ibadah korban ini sebenarnya terdapat banyak kebaikan dan kelebihan.
antaranya -
a) melatih dan mendidik individu muslim untuk bersikap dermawan.
ini kerana islam menyuruh daging sembelihan korban disedekahkan dan diagihkan kepada fakir miskin, di samping org yg berkorban juga harus hukumnya memakan sebahagian kecil drpd daging tersebut.
b) memupuk semangat bekerjasama serta mengeratkn lg hubungan silaturrahim. ini dapat dilihat dari segi gotong royong, seperti menyembelih, melapah dan sebagainya.
c) banyak lagi sebenarnye, tp stakat ni lah ye.

tuntasnya, kite sbg umat islam haruslah benar2 memahami apa itu erti hari raya korban. janganlah sekadar menanti hari yang mulia ini sebagai hari untuk 'relax', hari untuk berhibur kerana mndpt cuti.
umat islam Malaysia juga perlu bersyukur dengan nikmat kekayaan yg dianugerahkan oleh Allah SWT, yg mengizinkan kte menyambut dengan sempurna, tidak seperti negara2 lain yg x b'nasib baik.

maaf klu isi x lengkap, sy penceramah x bertauliah
kesulitan amat dikesali, sama2 renungkan.

salam
:)



No comments: